Torsdagen den 19 November.. en dag att minnas

Idag har jag sett en lunga fyllas med luft, för att sen tömmas igen.. Idag har jag sett ett hjärta slå!
Idag var den bästaste dagen i mitt liv, för det här året.. Idag har jag sett min första operation!!!

Jag blir helt lyrisk bara av att tänka tillbaka på dagen som gått.
Kirurgen började med ett fint snitt över bröstkorgen, han använde en elektrisk kniv som nästan "lödde" huden, säkert mycket fördelar med det.
Eftersom jag stod vid patientens huvudända så såg jag allt mycket klart, och kände dessutom ganska mycket lukt. Men eftersom jag faktiskt har en industriutbildning i bakgrunden med en del svetsande så tyckte jag mer att operationslukten påminde om en verkstad.

Själva operationen handlade om att byta en aortaklaff som var igenkalkad och nästintill slut. Kirurgen utförde också en by-pass. Alltihop var så maffigt och det kändes helt magiskt!

Kan ju erkänna att jag blev lite paff när man drog fram värsta sortens "motorsåg" och sågade upp bröstbenet. Allt gick så snabbt, så jag hann väl bara spänna upp ögonen och sen var det klart.
Strax därefter fick jag se.. ena lungan.. och hjärtat! Åh.. jag blir alldeles rörd!

ca 4 timmar tog allt och under den tiden stog jag på en pall. Efter tre timmar hade mina lilltår domnat bort.. och min nacke var något så grymt stel eftersom jag fick titta ner hela tiden. Dessutom var det svinkallt där inne (för att microorganismer inte ska trivas, om jag inte minns fel)
Men allt det där låtsades jag inte om.. jag ville ju inte missa något!!

Kan säga att jag fortfarande har ont i mina fossingar, och att jag nu ska krypa ner i sängen och vila upp mig. Kl 05:00 ringer klockan!


Kommentarer
Postat av: Anonym

Fan va coolt ika :) Du är så duktig



Mn luktar det verkligen som verkstad haha roligt jue

2009-11-20 @ 11:51:15

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0