dofter och minnen

Känner ni ibland hur dofter och minnen hänger ihop..

Idag när jag öppnade ett nytt paket kaffe och skulle hälla upp det i burken kom minnen från min farmor som en blixt! Min farmor hette Bibbi och dog i Alzheimers för 4 år sen, och åren innan det hade vi inte mycket kontakt.. tråkigt nog, men prioriterar helt galet som ungdom och jag ångrar mig bittert..
Men nu är det försent att göra något åt den saken, och jag gläder mig istället åt alla de fina minnen jag har med min farmor när jag var liten, för då var jag där väldigt ofta..
Hon och farfar bodde på landet, hade ett gäng härliga katter och en hund som hette Jasha, han var en Collie och världens finaste. Han vaktade farmors bil när hon var och handlade och hon köpte alltid en sockerkaka med glasyr och apelsinskal på till honom, för att han var så duktig och vaktade.. farmor låste aldrig bilen :)
Alltid när jag var där så var det extra mysigt med picknick, man fick nämligen en riktigt gammal korg, farmors kardemummabullar och saft i en gammal whiskyflaska gjord av plast.. Sen gick man med hunden i släptåg ut i skogen, och satte sig på ett berg och mummsade.. Eller så gick man bakom huset och upp i skogen där och passade på att plocka gullvivor som växte i oändlighet.. hade man tur så hittade man de röda, de va finast tyckte jag.
Men kaffet, hon hade alltid kaffe i bryggarn, alltid klart att drickas.. (iallafall så som jag minns.. kan hända att kaffet som fanns där var kallt..men vad gör väl de?) Jag drack föresten kaffe hos farmor, kaffe med mjölk och socker i.. med sked!
Det var så skönt att vara där, allt var så enkelt och inga konstigheter.. Man hjälpte farmor att hämta ved från vedbon, de hade nämligen en jättefin vedspis som var igång året om, kommer inte ihåg att farmor använde elspisen någon gång faktiskt.. Med ved gick åt.. Sen fick vi diska.. och det var roligt där, bara där.. ingen annanstans var det roligt att diska! Och farmors radio, som jämt var på.. Pling plong pling.. lät det när det var nyheter..
Och farmors smör.. farmor köpte alltid riktigt smör (sånt som vi steker och bakar med) sen hade hon det i en grön liten bytta i skafferiet.. jepp, skafferiet.. jag tyckte alltid att det var konstigt, men gott.. och nu saknar jag det..
Men dofter var det... det är spännande det där, hur dofter sätter sig i våra hjärnor och gör att vi minns, och hur vi kopplar ihop personer till dofter..
Syrener är också en doft som påminner mig om farmor.. och blommor, och doften av hemmagjord pyttipanna..
Älskade lilla stålfarmor.. Nu måste jag nog äta något surt så att jag får gråta en skvätt.. ♥
våran fina kaffeburk

Kommentarer
Postat av: Jenny

Vad fint skrivet Erika! Jag kom ihåg en gång när jag var med er ut dit, vi låg i rummet intill köket och spelade kort tror jag. Sen sprang vi in till vardagsrummet där ormen Ingela var och såg när din farmor gav henne en mus. Jag kommer också ihåg Jasha!

2011-07-06 @ 06:18:06
Postat av: Diana

Varmt Erika Varmt var det året runt, ja goa härliga Bibbi ;O)och Jasha börja man klappa på honom så var man fast skratt Det är härligt med minnen Erika dom ska man vårda ömt ;O). // Kram Diana

2011-07-06 @ 13:52:24

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0