Rädsla!

Den kommer oväntat, smyger sig på en när man minst anar det.. och tillslut så är man fast! Rädslan.. Nerverna hamnar på utsidan och man analyserar och drar slutsatser som egentligen inte är riktigt riktiga!
Låter ju egentligen inte riktigt klokt, när jag tänker efter..
Men..
I morse när jag stod inne i badrummet så hör jag hur någon är på våran dörr och känner på handtaget! Först tänker jag att det förmodligen är vår lille grannpojke som är jämngammal med Linnea.. Men när jag sen (av någon anledning) tittar i kikhålet så ser jag en lång man med ryggsäck som går förbi.. Han har antagligen varit och kännt på grannens dörr också!
Jag får lite smått panik.. ringer Micke som inte svarar.. sen ringer jag min mor och beklagar mig!
Tänkar som, "vad skulle jag gjort om dörren varit olåst och mannen kommit in" ploppar upp i huvudet..
Strax därefter leker jag skola med tjejerna.. vi sitter och pratar om regler, vad det är och vad man kan ha för regler.. Emilia bestämmer en riktigt bra regel om att man aldrig får nypas, slåss eller rivas! Sen drar jag till med att man aldrig för låsa upp dörren om inte mamma eller pappa är med...
Någon timma senare när vi ska gå till förskolan så ser jag en liten lapp instucken i vårt posttjofräs i dörren.. och det ligger en likadan hos grannen brevid.. och även hos övriga grannar..
Det var alltså ingen massmördare som försökt ta sig in i vår lägenhet..
Det var en spåman som lämnat reklam..
Jag fortsätter till förskolan.. och skrattar lite åt mig själv och bestämmer mig för att nu är det nog..Man kan inte leva livet genom att gå och vara rädd för att saker KAN hända.. Meningar som börjar på "tänk om".. Är numera förbjudna i min hjärna..

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0