Flygskräck..

Sist jag flög var för 5 år sen.. Då jag och Micke åkte till Lefkas i grekland, med Emilia i magen.. Då var jag rädd!
Nu har min flygräddsla övergått till något helt annat, flygskräck..flygfobi.. någonting fruktansvärt och totalt okontrollerat!
Någonting som legat och grott..
För när vi skulle starta i måndags, när planet skenade fram på startbanan.. skumpandes och hoppandes så fick jag sån dödsångest! Jag hyperventilerade, kramade armstöden (och stackars Mickes hand) och fick panik! Riktg jävla panik!

Planet steg, gjorde en halv looping och tillslut låg vi över molnen och jag kunde slappna av.. Men minsta sväng, och minsta luftgrop så drog jag efter andan!
Landningen i Geneve gick rätt bra.. inget skump alls. Och dessutom var jag så tagen av alla berg runt omkring att jag antagligen glömde bort att jag vara totalt livrädd.. Det ända jag kände då  var att vi låg lite lågt med planet och att vi egentligen bara var några centimetrar ifrån att slå av någons tak!!
Hemresan.. var en total katastrof! Vi skulle mellanlanda i Hamburg och byta plan..alltså 2 starter och 2 landningar.. Och att det blåste orkanvindar när vi skulle ta oss ner båda gångerna gjorde inte saken bättre! Jag var så rädd! På Arlanda landande vi på ena däcket först... så mycket blåste det!
Det plingade till titt som tätt att man skulle ha bältet på sig på grund av de hårda vindarna och turbulens, och varje gång drog jag bältet lite hårdare!
På Arlanda när vi väl landat så la en dam sin arm på mig (vi hade suttit brevid varandra med gången emellan oss hon hade sett hur rädd jag var) Hon hade sett min panik.. och bara när jag mötte hennes blick så släppte alla spänningar och jag fick bita hårt i läppen för att inte börja stor gråta som en jätte bäbis! Hon hann ge mig massa tips för att underlätta flygningar i framtiden, och jag tänkte dela med mig och så hoppas vi på att dom hjälper!
1. Sitt vid fönsterplats.. där har man åtminstonde lite koll på vad som händer.
2. Sitt inte vid vingen, försök att få plats så långt fram som möjligt.. där låter det minst. Alla ljud förvärrar flygskräcken.
3. Undvik sitta vid nödutgångarna.. då gör man inget annat än att förbereda sig för en olycka, man sitter och läser på den där lilla skylten som de så fint satt upp på brickan framför en "hur du öppnar dörren vid nödläge.." typ.. Jag läste nog den skylten 20 gånger!
4. Om möjlighet finns.. välj de större planen. Man känner nästan varenda vindpust i de mindre.
Alla ovanstående tips, gjorde vi tvärtom! Flög ett litet tiiniiwiini Lufthansa plan.. Och bara av att titta på det fick mig att tänka tanken att ta tåget hem!
5. Tänk att bara på Arlanda så startar och landar det ett plan nästan varannan minut! Och det är bara på Arlanda.. Tänk hur många plan som startar och landar varje minut i hela världen.. Och tänk då, hur liten risk det är att något går fel. Det är ett säkert sätt att ta sig runt i världen.. faktiskt!
Jag ska ta tillvara på tipsen som denna dam gav mig, hon hade själv varit fruktansvärt flygrädd och det hade hjälpt henne. Och numera flög hon utan problem, även i de små planen!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0