Lågavlönad??

Vet ni vad jag har för yrke?
Jag arbetar som undersköterska på ett särskilt boende för äldre, på en avdelning där det bor människor som drabbats av olika former av demens. Ett fruktansvärt sjukdomstillstånd!

Kan rekommendera en otroligt bra utbildning om demens! gå in på ---> HÄR
Vem som helst kan gå in och göra utbildningen, och jag tycker vårt samhälle vet förlite om just demens..
Men nu kom jag av mig lite..
Mitt jobb..
Jag är stolt över mitt yrkesval och anser själv att jag har världens bästa jobb!
Jag har möjlighet att se till att dessa människor kan få det så bra som möjligt under deras sista tid i livet, för det är så det är.. Jag "tar hand om människor i livets slutskede"  och det kan ta år.. År!! Det är ingen väntan på döden, det ska vara en bra tid.. fylld med glädje och livskvalitet!
Många kan mena att resurserna är för dåliga, det saknas pengar.. blä och bla.. säger ja!
För vet ni.. ? Det kostar ingenting att gå in till en person på morgonen, vinkla persiennen lite.. sätta sig på sängkanten och ge en lätt smekning över kinden och säga "god morgon"
Det kostar ingenting att ta en promenad varje dag för att få känna doften av hösten som är på ingång, ta fram paraplyet för att ta en sväng i duggregnet, höra hur det dripp-droppar ovanför huvudet..
Sitta och dricka varm chocklad och äta ostsmörgås på kvällen..
Jag älskar mitt jobb, och jag åker dit med ett leende på läpparna VARJE dag!
Men, för första gången under mitt liv som undersköterska så har jag kännt mig något sämre än alla andra..
Min lön räcker inte till, enligt en viss banks kalyl.. lågavlönad!
Det roliga är, att jag aldrig kännt mig lågavlönad.. men det är väl olika hur man ser det..
För mig så har man en bra lön när man kan se till att det finns god mat på bordet..
Man har råd att betala sina räkningar..
Man har råd att köpa kläder när det behövs..
Man har råd med det som är nödvändligt i livet..
Resten kostar ju inte.. det bästa i livet kostar ingenting!
Men.. i samhället, så spelar det ingen roll.. för man ser NER på undersköterskor.. och ännu mer om du jobbar på ett äldreboende..
Du är mindre värd om du jobbar med människor (som egentligen har någon betydelse)  än om du jobbar med papper och siffror!
Oj oj.. jobbar man med pappersjobb i Sverige då är du något att se upp till.. wow.. sjukt..
Jag skakar på huvudet och undrar än en gång vart denna sjuka värld är på väg...

Kommentarer
Postat av: josefine

som sagt, dom kan skita ner sig!

Världens bästa jobb helt klart.

!!!!!!

2011-09-02 @ 21:18:06
URL: http://josefinet.blogg.se/
Postat av: inger

Fan Erika du är bäst du är så mycket som andra

skulle behöva du är en klippa du är så mycket

för det boende och för det annhöriga du DET som man ska ha när man jobbar med dom som har gjort sitt till denna värld du är en klippa älskar dig men glöm inte din farfar han behöver dig tiden är kort kram mamma

2011-09-02 @ 22:18:29

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0