Fördelarna med skift

Att vara en skriftarbetande småbarnsmamma är för mig den mest självklara arbetssituationen.

Det finns många fördelar, och en del nackdelar.. men mest fördelar. Ett måste är dock att pappan arbetar "normaltider"

Inte så långa dagar på förskolan
När jag jobbar kväll och börjar kl 12 så lämnar jag tjejerna kl 09:00. Vi slipper gå upp innan tuppen vaknat, vi hinner äta lång frukost tillsammans och är (oftast) pigga och glada när jag lämnar dom.

Lediga tillsammans
Visserligen arbetar jag var tredje helg, och då från 7:00-19:45. Men det betyder också att jag är ledig mitt i veckan lite då och då. Och när jag är ledig, så är mina barn lediga. Dessutom får de helt egentid med sin pappa och egentid med mamma helt automtiskt.

Erikatid
När jag lämnar tjejerna kl 9:00 så behöver jag inte åka till jobbet förens vid 11. Det är två timmar som jag kan göra precis vad jag vill med. Ut och springa, utan att jag behöver känna att det "tar tid" Jag storstädar hela lägenheten, så slipper vi göra sådant tråk när barnen är hemma, utan kan umgås istället.
Jag hinner ta en fika med en vän, (sålänge hon/han inte bor alldeles för långt bort då)

Läkarbesök/bankärenden/VAB
Eftersom jag är ledig i veckan lite då och då så behöver jag nästan aldrig ta ledigt från jobbet för att göra läkarbesök eller bankärenden. Och många gånger händer det att tjejerna är sjuka under våra lediga dagar och jag slipper Vabba. Eller så arbetar jag kväll och Micke behöver bara vabba halv-dag! Mycket positivt i småbarnsfamiljskassan!


Idag har jag storstädat, så nu doftar hela lägenheter Grumme CitronSåpa! Ljuvligt!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0