Skyddad atmosfär

Det är ett stort steg att gå från dagis till skolan (ja, jag skrev dagis.. För att verkligen poängtera distansen mellan verksamheterna, förskola och förskoleklass låter närmare varandra.. Vilket kanske är meningen)

Idag var det min tur att följa med Emilia till skolan för inskolning. Och det var tufft. Vilken skillnad det var. Från att ha varit omringad av massa småttingar, ettåringar med deras tultande på den inhängda gården till några förminskade minivuxna människor (några bara ett år äldre än Emilia) som skriker "stick och brinn" åt varandra! (såklart inte alla, och jag hörde det bara en gång) sättet de pratade på, kläderna de hade på sig, det skrämde mig. Och förundrade mig. Har jag förminskat mina barn? Har jag hämmat dom genom att intala mig själv att de fortfarande är små. Blir Emilia lyckligare och säkrare om jag låter henne gå i rosa paljett tröjor och vackra klänningar till skolan, som annars varit kalaskläder?
Är jag en föråldrad tantmamma? Och HUR blev jag sån? Ser mig själv som en ung mamma, men mitt tankesätt gör att jag inte "hänger med"
Föräldraskap är inte lätt, det är en sak som är säkert.

För övrigt var inskolningen bra. Lärarna verkar underbara, och de allra flesta barn snälla, typ. Har bara lite svårt för attityden som så små barn har nu för tiden. Men det är väl bara tant-Erika som reagerar på sånt. Emilia tog för sig lite mer efter att jag gått därifrån. Innan var det bara mamma som gällde, och helst ville hon gå tillbaka till förskolan. Men hon var glad när vi gick och kramade om lärarna.
Dessutom så är det nog tant-mamman som har störst problem med det här. Ungarna klarar sig alltid.




Kommentarer
Postat av: Petra

Håller med dig, finns många barn med dåliga attityder, men då brukar jag ändå känna lite stolthet, för jag tror att mina barn har rätt okej attityd. Jag tycker inte barn får vara barn längre de ska växa upp alldeles för tidigt! Inte okej.
Jag tror våra tjejer kommer få det toppen där på skolan, och det blir bra. Det är viktigare att låta de lära sig att vara trygga i sig själv. Då kommer de strunta i vad alla andra gör och har på sig :)kraaaaaam

2012-08-09 @ 07:42:12
URL: http://petraspenna.wordpress.com
Postat av: Linda

Ser ut som hon går på mina barns skola :) i mina ögon är det den bästa och finaste i hela kommunen. Mina har gått där sen förskoleklass men även gjorGt ett kort stopp på tonfalls och i annan kommun. Bra personal och jag har fått hjälp och mycket förståelse med mina barn. Skolsköterskan Helena är FANTASTISK!!!

2012-08-09 @ 13:01:34
URL: http://lisama.blogg.se
Postat av: Anonym

Kära tantmamma ;)
Nädå, skämt åt sido :)

Jag ska säga dig en sak. Det där med klädseln är redan era flickor insatta i och skulle det vara så att något klädesplagg är/blir populärt så kommer ni att få höra det. Det är samma som när en annan var liten.
Du är ingen tant, men du är en mamma och en mamma gör allt för att skydda sina barn mot vad det nu än kan vara.
Håll inte för hårt i tyglarna bara, låt dom få utforska till måtta.

Klädseln är dumt nog en viktig del under skolåren.

2012-08-09 @ 23:04:23

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0