Straff och hot

Hur lätt är det inte att dra till med ett hot när barnen inte lyssnar eller beter sig illa? 
Hur ofta vräker man inte ur sig något i stil med "Om du inte lyssnar på mig nu så blir det ingen bolibompa ikväll" 
 
Man hotar med något som man vet att barnet vill ha. 
 
Jag vet inte vad jag tycker om det. Helt ärligt, men det slinker liksom ur munnen på mig. Jag kan ångra mig redan när jag öppnat munnen och orden flyger ut, men då är det redan försent. 
 
Men, oftast får man väldigt snabba resultat. 
 
TYVÄRR (med stora feta bokstäver) så är lördagsgodiset något som mina barn ser fram emot. 20 st godisar får de lägga i sin påse. Och ja, vad ska jag säga, ibland kan man tro att det är deras lyckligaste stund i veckan. Helt sjukt, och det är jag som förälder som är den skyldiga till det. 
(det är lätt att vara efterklok) 
 
Hur som haver. Godiset är, som ni säkert kan räkna ut, något vi hotar med. Om man beteer sig illa, så ryker en godis ur påsen. 
Vi har tillsammans kommit fram till "regler" Exempelvis om någon slåss eller gör illa någon, så åker en godis. 
 
Men jag är i konflikt med mig själv. Jag vill inte att mina barn ska låta bli att göra illa någon på grund av att de vill ha godispåsen, jag vill att de låter bli att göra illa någon på grund av att det är fel. Vi lägger fokus på fel sak. 
 
Eller är jag för djup? Kommer de att förstå det viktiga ändå när de blir lite större? Är det en fungerande lösning för att vi vuxna ska få som vi vill? Barn som gör som vi säger. 
 
Säg gärna hur du tycker, jag tål kritik. 
 
 

Kommentarer
Postat av: Linda

Ja du känner helt klart igen de där!!!
Men man kan inte alltid rå för de

2012-07-23 @ 18:53:24
Postat av: Linda

Förstår precis vad du menar! Hur många gånger har man inte vräkt ur sig nått som man egentligen inte ville säga för att man egentligen inte kan/vill stå för de..
Jag jobbar ju numera med särskolebarn där vi hela tiden jobbar med förstärkning.. Förstärker de bra beteenden hela tiden för att på så sätt få bort de dåliga.. Aldrig straff.. Har man väl fått sin belöning kan man inte ta bort den.. Nått dom jag tagit med mig hem till mina barn. Och de funkar även bra på dom :) sen vill man ju så klart att barnen ska sköta sig och inte göra dumma saker utan nån form av straff belöning.. Men de kommer de åxå.. Ett litet tips bara :) börja på måndagen med 0 godisar och fyll på under veckan för bra saker :) kram

2012-07-23 @ 20:01:06
URL: http://lisama.blogg.se
Postat av: karins blogg - om livet i linoleumheaven

Känner igen det där. Barn måste lära sig konsekvenser. Gör man fel - då blir något annat dåligt. Det som vore ännu mer fel än att faktiskt hota eller ha regler, är att inte vara konsekvent. Tomma hot i oändlighet, det lär sig barnen och vips har de ingen respekt alls.

Mitt värsta är när jag säger "kom nu på en gång, annars åker vi så får du vara kvar där". Den hatar jag mig själv för lite. Men men. det funkar.

Precis som Linda skriver så försöker vi också med positiv förstärkning så mkt det går, men det funkar inte i alla lägen. Vi är bara människor.

2012-07-24 @ 19:14:55
URL: http://www.karinsblogg.com
Postat av: Angelica

tycker det där va en jätte smart ide att fylla godispåsen när dom har gjort något bra... så den tänker jag nog låna :) ... men ska man då ta bort en godis för varje dålig sak dom gör ? :S

Svar: Jag tar inte bort några godisar längre, jag försöker bara uppmuntra ungarna att tjäna ihop sina godisar genom goda gärningar. Sen kan man ju förklara att om man inte slåss så får man mer.. behöver ju inte vara godisar, men det funkar på mina. :)
moggika

2012-07-30 @ 13:25:55

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0