skärmtid

"När jag var liten så byggde vi trädkojor och lekte utomhus hela dagarna" 
 

Jag kan inte fatta att den meningen kom från mig! Det är nästan så att jag vill äta upp orden. Är jag verkligen så gammal? 
Men det är ju så! 
 
Jag kan i ärlighetens namn säga att jag ett antal gånger stått och nästan dragit av mig håret i förtvivlan då ungarna hellre velat spela på datan än att gå ut och leka, eller suttit som små zomies framför tvn och inte ens hört när man talat till dom. Ibland har jag haft god lust att slita ner tvn och kasta ut den genom fönstret och sen gräva ner den..djupt.
"får jag spela på din mobil" är en mening som får mina ögon att bli som små streck och det puffrar rök ur öronen på mig! 
 
Så vad gör man då åt det här lilla problemet?
 
Jo, man ger barnen en varsin liten surfplatta i julklapp såklart .... .... .... he he he
 
MEN. Jag läste någonstans om begränsad skärmtid. typ 2:5 diet, fast med skärm. 
 
Vi har, tillsammans med barnen, bestämmt två dagar i veckan då dom får spela hur mycket dom vill. Utan tjat från oss. Då får man se på tv när man vill, spela på datan och surplattor hur mycket man vill. 
Alla andra dagar är det skärmfritt. (undantag bolibompatimmen på kvällen) Då får man använda fantasin och hitta på något annat. 
Hittils har det fungerat över förväntan. Kanske eftersom vi bestämde den här regeln tillsammans. 
 
Tror inte att det är en långvarig lösning, eller så är det. Det återstår att se. 
Hur har ni andra gjort? Hur mycket får era barn spela och se på tv?
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0