Glutenfritt bröd

Emilia fick sin diagnos när hon var tre år.
I fyra år har jag försökt att baka ett gott glutenfritt bröd till mitt barn, och varje gång har det slutat med något hårt, torrt knappt ätbart brödliknade som kommit ur ugnen.
Så illa att det glutenfria köpebrödet smakat bättre.

Men nu har jag hittat ett recept som även jag klarar av.

Ingredienser:

25g jäst
75g smör
2 1/2 dl mjölk
En gnutta salt
1 1/2 tsk brödkrydda
1/2 dl socker
1 ägg
1/2 msk fiberhusk
8 dl mjölmix
2 tsk bakpulver

1 ägg till pensling

Gör så här:

Smula jäst i bunke.
smält smör och tillsätt mjölk. Värm till fingervarmt. (försiktigt så det inte blir varmare, då förstörs jästen)
Häll vätskan över jästen och rör tills den löst sig.
Tillsätt socker, salt, brödkrydda, fiberhusk, ägg och ca 7 dl mjölmix. Arbeta (med maskin) ihop en degliknande klet, ca 5 min.
Den blir aldrig hanterbar, ha det i huvudet när du bakar glutenfritt.
Låt degen jäsa i ca 40 min.
Sätt ugnen på 200 grader.
Blanda 1dl mjölmix med bakpulver och försök få ihop det med degkleten.
Om du lyckas (bra jobbat) så försök forma ungefär 9 bullar och lägg på en plåt med bakplåtspapper. (om inte, kasta ut några kluttar klet, försök forma till bullar med mjölad slickepott)
Pensla på ett vispat ägg.
In i mitten av ugnen i ca 10-12 minuter.





Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0